Van Banff naar Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Sylvia Velde - WaarBenJij.nu Van Banff naar Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Sylvia Velde - WaarBenJij.nu

Van Banff naar Jasper

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

01 Augustus 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

We zijn vanochtend vroeg opgestaan, want we gaan de Bow Valley Parksway rijden van Banff naar Lake Louise. Je kunt ook de snelweg nemen, maar als je deze weg neemt (55 km) heb je de kans dat je wilde dieren tegenkomt. Nou Sip met het fototoestel in de aanslag en die dieren dachten ohh daar komt ze met haar fototoestel want we hebben niks maar dan ook helemaal niks gezien. Al met al waren we vroeg in Lake Louise en daar was het heerlijk rustig. Nou het was de moeite waard. Het meer met op de achtergrond de Victoria gletsjer was adembenemend om te zien. Het is Canada's meest gefotografeerde meer. Het water is 6 graden dus te koud om te zwemmen, maar een kano huren is een alternatief. Je kunt hier ook trails lopen. Lake Louise Village is een van de grootste skigebieden in Canada met meer dan 50 pistes.
Na dit gezien te hebben de Icefields Parkway op richting Jasper. We kwamen langs Peyto Lake, een meer gevormd door een gletsjerstroom en genoemd naar Bill Peyto, een gerespecteerde gids rond de eeuwwisseling.
Ook kwamen we langs Saskatchewan River Crossing, dit is het punt waar de Howse, Saskatchewan en de Mistaya rivieren samenvloeien. Het maakt deel uit van de historische weg door Howse Pass die werd gebruikt als de eerste westerse pelshandelsroute bij het begin van de vorige eeuw.
We hebben ook de Sunwapta Pass gereden. Deze bergpas ligt op 2.035 meter boven de zeespiegel en hier komen de grenzen samen van het Jasper- en het Banff National Park. Sunwapta betekent "kolkende rivier".
Ook kwamen we langs Columbia Icefields, dit is de grootste massa ijs van de Canadese Rockies. De maximale dikte van het ijs is ongeveer 300 meter. Hoewel er elk jaar veel sneeuw valt krimpt hij ongeveer zeven meter per jaar.
Vervolgens kwamen we bij Athabasca Falls, deze rivier duikt 22 meter naar beneden over een ruwe klif wat wolken van verstoven water en mist veroorzaakt. Heel boeiend om te zien.
Uiteindelijk kwamen we in Jasper (was maar 285 km, maar omdat we zo vaak gestopt zijn was het een lange dag, maar heel mooi)
Alles in de lodge gebracht en toen het dorp in, wat boodschapjes gedaan en toen lekker gaan dineren. Daarna bij Grandma's een heerlijk ijsje gehaald (hou je vast, 6,50 dollar voor een ijsje) en toen nog een stukje gewandeld. We kwamen o.a. langs het treinststation waar een hele mooie oude locomotief staat. Ook kwam de Rocky Mountaineer aan. Prachtige trein met een mooie loc ervoor. Moet nog even uitzoeken waar die vandaan kwam, want er zaten allemaal yankees in.
Dit was het weer voor vandaag, moe maar zeer voldaan van al het moois dat we weer gezien hebben.
Tot morgen!